bespreking procedure
Uitleg
Het is erg belangrijk om stil te staan bij de weg die leerlingen hebben afgelegd. In de hele groepsdynamische evolutie focussen we op de 3P's, Product, Procedure en Personen. Tijdens de invloed fase focussen we op hoe de procedure verlopen is. Hoe de samenwerking ging enzovoort. Hieronder staan enkele voorbeelden van hoe je met je klas de procedure op een speelse manier kunt bespreken.
Op een rij
Laat de leerlingen op een lijn staan naar gelang hoeveel inbreng zij gehad hebben in het proces. Wie heeft het best zijn best gedaan voor deze taak? Welke rol heb je zelf opgenomen, en voel jij je daar goed bij? Zorg ervoor dat alle leerlingen soms vooraan in de rij kunnen staan. Stel daarom ook vragen zoals: Wie zorgde er voor de beste sfeer in de groep? Wie zorgde ervoor dat alles altijd netjes genoteerd werd? Wie zorgde ervoor dat jullie de tijd niet te veel uit het oog verloren?
Knikkers
Je kan de leerlingen een aantal knikkers geven en dan per groep enkele vragen geven. Zoals bijvoorbeeld: Wie heeft zich het meest ingezet voor deze taak? Wie heeft de meeste ideeën aangebracht tijdens deze taak? Wie zorgde ervoor dat de groep tot een compromis kwam? Wie letter erop dat de sfeer steeds goed bleef binnen de groep? Wie keek na of iedereen de antwoorden opgeschreven had?
Vul dit zeker ook aan met je eigen observaties tijdens de les. Wanneer iemand een andere leerlingen troost omwille van het onderwerp, kan je dit ook op een vragen lijst zetten.
Nadien doen ze ook aan zelfreflectie: hoeveel ben ik zelf aan het woord geweest? Hoe heb ik mijn rol volbracht?
Kwaliteitenspel
Leg een aantal kwaliteiten die verband houden met de rolverdeling bij elke groep. Laat de leerlingen elkaar kwaliteiten toewijzen die te maken hebben met hoe ze zich gedroegen tijdens het proces. Hier krijgen de leerlingen een boost van. ieder 1 aan iemand anders
aantal kwaliteiten plus uitdaging