bespreking personen
Uitleg
Het is erg belangrijk om stil te staan bij de weg die leerlingen hebben afgelegd. In de hele groepsdynamische evolutie focussen we op de 3P's, Product, Procedure en Personen. Tijdens de autonome fase focussen we op de personen. Hoe de samenwerking verliep, hoe de individuen zich gedragen hebben, of hoe ze zich erbij voelden. Hieronder staan enkele voorbeelden van hoe je met je klas de personen op een informele manier kunt bespreken.
Positief roddelen
De leerlingen van de klas bespreken met z'n allen (indien er twee leerkrachten zijn, twee groepen) ,aangezien ze in twee groepen gewerkt hebben en dus met veel leerlingen samengewerkt hebben, hoe die persoon zich heeft gedragen tijdens de les. De leerling in kwestie en de leraar kan op dit moment notities nemen van wat de leerlingen zeggen. Na afloop van de bespreking, vat de leerling in kwestie kort samen wat er over hem of haar gezegd is.
Zorg er zeker voor dat de leerlingen elkaar eerst een compliment geven, vervolgens een werkpuntje en ten slotte iets dat ze van de andere persoon geleerd hebben.
Nadien kunnen andere leerlingen hierop inpikken, aangezien ze met meerdere personen hebben samengewerkt tijdens deze les. De leerlingen zijn zelf ook vrij om zich aan te sluiten of net af te zetten tegen de feedback die ze gekregen hebben.
Emotie-talk
Laat de leerlingen in hun laatste groep spreken over welke emoties ze gevoeld hebben tijdens deze opdracht. Het onderwerp is erg beladen en zal daarom naar alle waarschijnlijkheid veel emoties oproepen bij de leerlingen. Wanneer ze in kleine groep uitgepraat zijn, krijgen de leerlingen de kans om hun emoties met de groep te delen, of na afloop van de les met de leerkracht.
Als je merkt dat het onderwerp toch erg veel emoties losmaakte bij bepaalde leerlingen, kan je hen allemaal eerst een blad geven met daarop een schaal van emoties, waar ze zichzelf dan op moeten plaatsen. Indien je dit nodig acht, kan je hen ook een blad met mogelijke emoties aanbieden als taalsteun, of emoji's om het luchtiger te maken. Nadien kunnen zij die willen hun emotieschaal delen met hun buur of met hun groepje van vier.
De leerkracht stapt rond in de klas tijdens deze fase.