Bespreking product
Verklaring
Het is erg belangrijk om stil te staan bij de weg die leerlingen hebben afgelegd. In de hele groepsdynamische evolutie focussen we op de 3P's, Product, Procedure en Personen. Tijdens de oriëntatie fase focussen we op het product. Hoe het eindproduct eruit ziet, de kwaliteit ervan enzovoort. Hieronder staan enkele voorbeelden van hoe je met je klas het product op een speelse manier kunt bespreken.
exit ticket
De leerlingen beantwoorden enkele vragen op een blad van de leerkracht. Ze mogen de klas verlaten wanneer ze dit blad ingevuld terug aan de leerkracht bezorgen. Mogelijke vragen op dit blad zijn:
- Wat heb je vandaag geleerd?
- Wat vond je leuk vandaag?
- Wat vond je niet zo fijn aan deze les?
- Heb je een tip om deze les leuker te maken?
- Smileys laten inkleuren (blij/neutraal/ boos)
Talentenspel
De leerlingen krijgen allemaal kaartjes voorgeschoteld met daarop talenten. Die termen kunnen erg breed zijn of erg specifiek. Je kan zelf termen bedenken met de klassen of online het spel opzoeken en/of bestellen. Zo kunnen de leerlingen zichzelf en elkaar positieve feedback geven, zonder zichzelf te hard naar voor te schuiven. Indien de klassen het aankunnen, kan je ook negatieve eigenschappen bij de talenten toevoegen.
Interview
De leerlingen interviewen elkaar om de beurt en stellen dezelfde vragen. Hoe vond je van de samenwerking? Welke opdrachten vond je leuk om te doen? Welke kwaliteit kwam er naar boven tijdens de opdrachten? Zo geven de leerlingen elkaar onrechtstreeks feedback, rechtstreeks naar de persoon over wie het gaat, maar wel met de vragen ter bescherming.
voorbeeldvragen:
Welk deel van de opdracht vond jij het leukst?
Waarom vond je dat deel leuk?
Welk onderdeel kon jij het beste?
Waar wil je nog in groeien?