Invloed fase

Korte beschrijving van de groepsdynamische fase

De leerlingen leren elkaar steeds beter kennen in deze lesfase. Door verschillende rollen te verdelen over de leden van een subgroep in de klas, durven ze voorzichtig voor hun eigen kwaliteiten uit te komen. 

Noden van de leerlingen 

In deze fase hebben de leerlingen nood aan een coach die hen aanmoedigt om bepaalde rollen op zich te nemen. Zo leren de leerlingen hoe ze zich kunnen uitten, en durven ze nieuwe verantwoordelijkheden op te nemen. 

Specifieke werkvormen

  • Laat de leerlingen per vier aan tafeleilanden zitten. Soms zullen ze per twee moeten werken met de persoon die naast hen zit. 
  • Laat de leerlingen na het fragment eerst individueel nadenken, vervolgens in duo's en tot slot met het hele tafeleiland. Zo krijgen ze rustig de tijd om te wennen aan hun nieuwe groep.   
  • De leerlingen werken eerst in duo en nadien met het hele tafeleiland samen. Doordat ze andere informatie kregen, hebben ze elkaar nodig om de oefening aan te vullen. 
  • Laat de leerlingen vaak per vier samenwerken, dit bevordert het groepsgevoel. 
  • De leerlingen kiezen zelf bepaalde rollen die ze willen vervullen tijdens de groepsopdracht. Zo kunnen ze (on)bewust kwaliteiten naar voor schuiven die ze willen tonen aan hun medeleerlingen. Sommige leerlingen zullen een rol krijgen waar ze niet tevreden mee zijn. Door het vervullen van die rollen, kunnen sommigen kwaliteiten ontdekken waarvan ze nog niet wisten dat ze daarover beschikten. 
  • Geef de leerlingen arbitrair een nummer van één tot vijf. Zo worden de groepen door elkaar gegooid en begrijpt iedereen dat het belangrijk is om goed de werkbundel in te vullen, aangezien ze in de nieuwe groep de enigen zullen zijn die dit artikel gelezen hebben. 
  • Door leerlingen even in nieuwe groepen te laten zitten en nadien terug in hun eerste groep, zal er een dynamische sfeer heersen in de klas. Die heb je nodig om de creatieve opdracht van verderop in de bundel goed te laten verlopen. 
  • Wanneer je gebruikt maakt van een mentimeter, kunnen leerlingen zeggen wat ze echt denken, zonder daarvoor rekening te moeten houden met peerpressure. Hun antwoorden zullen zichtbaar zijn, maar hun naam niet. 
  • Leerlingen die voor de tweede keer een rol moeten kiezen, kunnen dit doen op basis van een succeservaring de eerste keer, of omdat ze merkten dat ze de vorige rol maar niets vonden. Door hen de keuze te laten, geef je hen ook een verantwoordelijkheid. 

Tenslotte geef je de leerlingen in de invloed fase nog de kans om de procedure speels te bespreken. Enkele voorbeelden vind je onder de volgende knop. 

KAAT VERBRUGGEN VOOR LEERKRACHT PLUS
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin